رژيم قلیایی, رژیم درمانی

درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی)

درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی)

درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی) و انجام درست برنامه رژيم قلیایی امکان پذیر است. سال ها قبل خانمی ۳۵ ساله به دفتر من مراجعه کرد. وزن وی حدود ۸۰ کیلو و نسبتا بلند قد با قدی ۱۶۵ بود. آن زمان هنوز سایت لاغرفیت را تاسیس نکرده بود. او می گفت آقای مردانی من از کولیت اولسراتیو به تنگ آمده ام. تمام زندگی من خراب شده است. از شوهرم و از دو فرزندم خجالت می کشم. یک سال است که مدام اسهال خونی دارم. نه میهمانی، نه خرید و نه هیچ کار دیگری نمی توانم انجام دهم. دائم دراز کشیده هستم.

بیماری سندرم روده تحریک پذیر چیست

بیماری سندرم روده تحریک پذیر چیست

 

سندروم روده تحریک پذیر یکی از مشکلات شایع روده است که در آن روده بزرگ نمی تواند به گونه ای وظیفه خود را انجام دهد. انقباضات عضلانی اضافی روده بزرگ باعث دل چنگ زدن و یا استهال می شود.  از علائم سندرم روده تحریک پذیر می توان به این موارد اشاره کرد:

کاهش حرکات انقباضی روده بزرگ منجر به یبوست می گردد. درد شکمی و بزرگی شکم تا دفع دردناک و مکرر مواد دفعی، اسهال، افزایش ترشحات مخاطی روده بزرگ، نفخ، افسردگی و اسهال از علائم سندرم روده تحریک پذیر است.

درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی) بیماری روده ای است امکان پذیر می باشد. در برخی از بیمارانم متوجه اسهال کف آلود آنها شده ام. اسهالی که حالت بلغمی و با صدا همراه می باشد. حرکات دودی روده دراین اشخاص زیاد بوده که باعث اسهال آنها شده است.

از طرفی دفع مواد مغذی از طریق اسهال باعث ضعف و بیحالی آنها نیز شده است. در مجموع حالتی مشکل و عذاب آور است که تا کسی به آن مبتلا نشود، زجر آن بیماری را متوجه نمی شود. پی اچ روده حدود ۸.۵ است و به نظر می رسد وقتی پی اچ کم شده و روده حالت اسیدی به خود می گیرد سندروم روده تحریک پذیر اتفاق می افتد.

سندروم روده تحریک پذیر و کاهش وزن

سندروم روده تحریک پذیر و کاهش وزن

سندروم روده تحریک پذیر در بعضی اشخاص باعث لاغری و کاهش وزن می شود ولی تعداد افرادی که از آی بی اس رنج می برند و چاق هستند نیز زیاد می باشند. هدف از مقاله درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی) این است که بتوانیم به کسانی که چاق هستند و از این بیماری رنج می برند کمک کنیم که هم لاغر شوند و هم IBS آنها درمان شود.

هدف از این مقاله برای افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند:

  • ۱ـ درمان سندروم روده تحریک پذیر
  • ۲ـ کمک به کاهش وزن آنها

IBS به قدری شیوع دارد که متخصصان گوارش می گویند نیمی از بیمارانی که به آنان مراجعه می کنند به این بیماری مبتلا هستند. آیا می دانید اغلب مبتلایان را زنان تشکیل می دهند؟ زنان بیش از مردان به این بیماری مبتلا می باشند. در کتاب شناخت و درمان طبیعی بیماریها نوشته دکتر رابرت گیلر آمده است: برخی تخمین ها مبین آن است که قریب ۱۵ درصد افراد اجتماع به IBS  مبتلا هستند.

نظرات در مورد سندروم روده تحریک پذیر

نظرات در مورد سندروم روده تحریک پذیر متفاوت هستند. برخی عقیده دارند که روده تحریک پذیر درمان ندارد ولی برعکس تعدادی هم از جمله سایت لاغرفیت بر این عقیده هستند که روده تحریک پذیر درمان دارد. تعدادی هم هر روز به دنبال داروی جدید سندرم روده تحریک پذیر می باشند. از من سوال می شود آقای مردانی آیا عسل برای روده تحریک پذیر خوب است؟ در پاسخ باید بگویم بله ما در رژيم درمانی عسل هم جزو غذاهایی است که توصیه می کنیم.

در مجموع رژيم غذایی قلیایی که بیشتر از مواد غذایی با خاصیت قلیایی استفاده می شود منجر به درمان سندرم روده تحریک پذیر می شود. درمان قطعی سندرم روده تحریک پذیر با رژیم قلیایی امکان پذیر است.

درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع یبوست

یکی از اولین قدمها در کنترل و درمان IBS افزایش فیبر غذایی و فیبر مصرفی است. زمانی جامعه پزشکی تصور می کرد که مصرف بیش از حد فیبر غذایی باعث سندرم روده تحریک پذیر می شود. اما امروزه می دانیم که چنین چیزی درست نیست. به نظر من بعنوان مشاور تغذیه و درمانگر درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع یبوست با خوردن فیبر شروع می شود.

در درمان IBS همان خانم اول مقاله درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی) نیز از رژيم قلیایی استفاده کردم. در رژيم قلیایی نیز مصرف فیبر غذایی به وفور مشاهده می شود. نخوردن فیبر غذایی برای هر دو نوع IBS  مضر است. یعنی افرادی که اسهال دارند و افرادی که یبوست دارند هر دو بایستی از فیبر غذایی استفاده نمایند.

برنج و سندروم روده تحریک پذیر مغایرتی با یکدیگر ندارند. ولی استفاده برنج نباید در این افراد زیاد استفاده شود چون برنج از نظر فیبر غذایی بسیار فقیر است. حتی در برنامه درمان همان خانم نیز برنج نوشتم ولی اندازه آنرا با توجه به مشخصات وزن و غیره وی تنظیم نمودم.

با وضع فجیعی از یکی از شهرستان ها به دفتر مشاوره من آمده بود. صندلی عقب ماشین را با پتو و پلاستیک پوشانده بودند که خون ماشین را کثیف نکند. وقتی متوجه این موضوع شدم به او گفتم مراجعه شما از جلسه بعدی بصورت آنلاین و تلفنی صورت می گیرد و نیاز نیست حضوری به اینجا بیایید.

مواد غذایی مضر برای سندروم روده تحریک پذیر

خوراکی های غیر مجاز برای سندروم روده تحریک پذیر

خوراکی های غیر مجاز برای سندروم روده تحریک پذیر

امان از نوشابه های اسیدی و مضر

برای درمان سندرم روده تحریک پذیر نیاز است اول سر منشاء را سد کنیم. یعنی خوراکی های مضر برای سندروم روده تحریک پذیر را از برنامه غذایی حذف کنیم. خوردن غذاهای مضر برای سندروم روده تحریک پذیر باعث تحریک بیشتر و شدت بیشتر بیماری می شود.

از خوراکی های مضر می توان به انواع نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی اشاره کرد. انواع پنیر ها بایستی خیلی کم مصرف شوند. کره و مارگارین و انواع گوشت مضر می باشند. مصرف غذاهای مولد گاز نظیر کلم، کلم بروکلی، کاهو، پیاز، انواع لوبیا و گل کلم را کاهش دهید.

  • نوشیدنی های الکلی
  • نوشیدنی های غیر الکلی
  • انواع کلم و گل کلم
  • انواع حبوبات و لوبیا
  • انواع چربی های مضر
  • پیاز
  • کاهو
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • آدامی
  • نیکوتین و سیگار

علت سندرم روده تحریک پذیر

وقتی بدن شما اسیدی شود بیماری های شما نیز شروع می شود. در بالای همین مقاله درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی) گفتم پی اچ روده حدود 8.5  است. اگر پی اچ روده کمی پایین تر از این حد پیش آید عملکرد آن دچار مشکل می شود که با تظاهر یبوست و یا اسهال ظاهر می گردد.

استفاده از غذاهای غیر مجاز در سندرم روده تحریک پذیر به مدت طولانی باعث این بیماری شده است. اگر از همان غذاها بخورید و با همان شیوه قبلی زندگی کنید نتیجه چه می شود؟ بی شک بیماری خوب نشده و حتی ممکن است بدتر نیز بشود.

شیوه ای که در زیر به شما‌ آموزش می دهم را به مدت یک هفته اجرا کنید، مطمئنا ضرر نمی کنید چون چیزی را از دست نمی دهید. بعد از یک هفته به مراتب بیماری شما بهتر می شود و آن زمان است که ترغیب می شوید به برنامه رژيم قلیایی متعهد شده و آنرا سرلوحه زندگی خودتان کنید.

درمان روده تحریک پذیر کشف شد

درمان روده تحریک پذیر کشف شد

بله می توانیم بگوییم درمان روده تحریک پذیر کشف شد. خیر خوب این است که روش درمان سایت لاغرفیت بطور معجزه آسایی باعث درمان روده تحریک پذیر می شود. برای درمان IBS دو شرط دارم. می گویید آقای مردانی چه شروطی برای درمان دارید؟

۱ـتعهد در انجام برنامه رژيم قلیایی

۲ـ صبر و حوصله تا برنامه کار خودش را انجام دهد

پس از صبر نوبت ضفر است. در واقع بایستی دستورات را کامل و بدون نقص انجام دهید. بی شک شما اینقدر زجر بیماری را کشیده اید که انجام درست دستورات رژيم قلیایی را برای درمان خود به درستی و با عشق و علاقه انجام می دهید. اگر وزن شما زیاد است به فروشگاه سایت لاغرفیت سربزنید و از برنامه های کاهش وزن ما استفاده کنید. کافی است روی لینک فروشگاه لاغرفیت بزنید.

درمان روده تحریک پذیر با رژيم قلیایی

اولین کاری که برای درمان روده تحریک پذیر با رژيم قلیایی انجام می دهید این است:

  1. زمان غذا خوردن خود را طولانی و به دو برابر فعلی برسانید.
  2. از نیم ساعت قبل از غذا تا نیم ساعت بعد از غذا مایعات ننوشید.
  3. از آب سرد و مواد غذایی سرد به شدت پرهیز نمایید.

آاگر وزن شما زیاد است همان تکنیک آرام خوردن غذا و استفاده از سبزیجات باعث کاهش وزن تان نیز می شود. در اینجا قصد ندارم برای شما برنامه رژيم تنظیم کنم چون مشخصات شما مثل قد، وزن و سن و حتی جنس که زن یا مرد هستید را ندارم ولی برنامه خیلی راحتی برای شما می نویسم که شما با اجرای آن در مدت یک هفته سلامتی را احساس کنید.

من محمود مردانی از شما خواهشی دارم. خواهش قلبی من این است که گول ظاهر ساده برنامه را نخورید. متاسفانه هر شخصی که غذا می خورد خودش را دانشمند غذا خوردن می داند و با خود می گوید من که می دانم و می توانم غذا بخورم. مثل اینکه فردی یک لامپ را ببندد و بگوید من ادیسون هستم. پس دچار بیش دانایی نشوید تا درمان شوید.

غذا برای درمان سندرم روده تحریک پذیر

صبحانه برای درمان سندرم روده تحریک پذیر

صبحانه کمی پنیر با نان (از هر نانی مثل سنگک، بربری، لواش یا تافتون) یک عدد گردو با نصف گوجه و نصف خیار+ یک قاشق عسل. زمان غذا خوردن یادتان نرود.

میان وعده برای درمان سندرم روده تحریک پذیر

بهترین میان وعده برای IBS میوه است. هر نوع میوه ای که در منزل دارید ارزشمند و قلیایی است. اگر یبوست دارید میوه موز میوه جالبی نیست چون باعث یبوست می شود.

سیب با پوست ولی به قدری جویده شود که کار روده بسیار آسان شود.

ناهار برای درمان سندرم روده تحریک پذیر

در کنار ناهای بایستی از سبزیجات بخورید تا خاصیت قلیایی ناهار را افزایش دهید. سبزی خوردن یا سالاد بهترین گزینه می باشند. البته نکته خیلی ضروری این است که با آرامی و خیلی جویده شود. از مقدار کم شروع و یواش یواش آنرا اضافه کنید. تره در سبزی خوردن باعث درمان یبوست می شود.

هر نوع غذایی مثل برنج و خورش ایرادی ندارد.

عصرانه برای درمان سندرم روده

بعد از ناهار و به مدت حدود سه تا چهار ساعت بعد نوبت میان وعده میوه می باشد. میوه را با لذت و خیلی آرام بخورید.

شام برای سندرم روده تحریک پذیر

در مجموع لبنیات چون خاصیت اسیدی دارد، باعث تشدید بیماری می شود. ولی اگر تمایل به خوردن ماست داشتید، ماست شیرین به همراه نعناء گزینه مناسبی برای ناهار یا شام می باشد که در کنار وعده اصلی می توانید بخورید. سبزیجات و یا سالاد یادتان نردود. در وعده ناهار و شام حتما از یک چربی مفید بخورید. پیشنهاد لاغرفیت یک قاشق روغن زیتون برای هر دو وعده است.

میان وعده آخر شب IBS

حتما می گویید آقای مردانی دیگر خودمان می دانیم می خواهید بگویید میوه، درسته؟ بله عزیزم درسته.

یک درخواست از لاغرفیت:

۱ـ این مقاله را برای خودتان سیو کنید چون مدام به آن نیاز دارید.

۲ـ از شما می خواهم پس از اینکه با اجرای این برنامه درمان شدید، همین مقاله درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی) را برای کسانی که از مشکل IBS، کرون، کولیت یا هر مشکل گوارشی دیگری رنج می بند، بفرستید.

با تشکر از شما که به سایت لاغرفیت سر می زنید و به دیگران نیز توصیه می کنید. لطفا نظرتان را همین الآن برای ما بذارید.

محمود مردانی سایت لاغرفیت

2 نظر در “درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری (با رژيم قلیایی)

  1. بهاره نهاوندی گفت:

    تشکر میکنم از راهنمایی های خوب دکتر مردانی.
    کسانی که به این بیماری دچار هستن قطعا قدر این نکات رو میدونن تا به امید خدا بتونیم با رعايت این رژیم سلامتی خودمون و افزایش بدیم .

    1. محمود مردانی گفت:

      بهاره عزیز
      سلام و تشکر از کامنت زیبایی که گذاشتید، بی شک عمق نظر شما را درک می کنم. امید است کسانی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند این محتوارا بخوانند و به کار بگیرند تا به اوج سلامتی خودشون برسند. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

39  +    =  45